|
Oktatott stílusok
SALSA L.A.
A világ legdivatosabb salsa-stílusa. Amint nevéből is kitűnik, az amerikai mentalitás hívta életre Los Angelesben, a színpadi, lenyűgöző látványteremtés otthonában. A csillogás, erőteljes lendület jellemzi, s az a képesség, amely által mindezt az elegáns könnyedség látszatával hajtják végre.
Érzéki és izgalmas, mert számtalan más táncforma örökségét elegyíti önmagában:
Meghatározó elemeket kölcsönöz a kubai és New York-i salsából, csipetnyi swing, jazz, hip-hop és versenytánc fűszerezéssel. Az L.A. salsa alapja a " cross-body lead", azaz a mozdulatsor, amely alatt a férfi vonalon átvezeti a nőt a teste előtt. A kubai -és New York-i salsa ugyancsak az átvezetésre épül, és a három stílusirányzat között igen nagy az átfedés. A kubai stílussal ellentétben az L.A. salsa nem a túlbonyolított karmozdulatokra összpontosít, s a körvonalas figurák helyett a vonalas vezetés a jellemző stílusjegye.
1-re, azaz a zenei taktus első ütemére táncolják. Közkedvelt eleme a táncos szólórész, amelyben a pár - szétválva egymástól - egyéni önkifejezésbe kezd. Ennek gyakori megformálása a virtuóz lábtechnika, hölgyeknél a finom kéz-és hullámzó testjáték.
A táncban a férfi nem uralkodik a nő felett, mindketten empatikusan engedik egymásnak a kibontakozás lehetőségét.
A Los Angeles-i salsa legismertebb képviselői: a Vazquez fivérek, a Salsa Brava, Los Rumberos
Edgar "Tun Tun" Mendez, Josie Neglia, Salomon Rivera, Edie "The Salsa-Freak", Teresa Zamorano, Alex DaSilva
KUBAI SALSA
A világ a salsa autentikus formáját Kubához társítja. A kubai salsa - hazájában - Casino néven vált közismertté, s elnevezését a táncos összejöveteleknek helyet adó casino-ról kapta (egyesek szerint a híres havannai Casino Deportivo volt a névadó, mások egy együttes elnevezésére utalnak). A casino gyökerei táplálkoznak a "DANZON", a "SON", az afro-kubai "GUAGUANCÓ" elemeiből, felfedezhető benne a mambo és a cha-cha ritmusvilága is. A casino legfőbb vonása a férfi - táncban kifejtett - "macho" dominanciája. A pár körvonalon vezetett mozgásokba olvad, a karok technikás és bonyolult összefűzésének magas színvonalát produkálva. A férfi határozottan tartja ölelésében a nőt, szorításában a nő a rugalmas csípőmozgások által tud kibontakozni. Főként 3-ra, de jellemzően 1-re és 2-re is táncolják.
RUEDA DE CASINO
A RUEDA a Casino csoportos körtánc-változata. Legkevesebb 2 pár, s legfeljebb annyian táncolhatják, amekkora az adott hely befogadóképessége. Eredete az 1920-as évekre vezethető vissza.
A kubai Rueda de Casino nagy hangsúlyt fektet a humorra. A körtánc vezetője - sajátos ízzel fűszerezve - igyekszik a résztvevőket folyamatosan megtréfálni. A párok vidám versengése, a vezető által bediktált kombinációk egyidejű megvalósítása, gyors párcsere jellemzi.
Napjainkban Kubában a ruedánál népszerűbb a Timba vagy a Despelote, de a Rueda önálló életet kezdett a világ különböző területein.
Miami salsa: Miami, - az ott élő kubai populáció befolyása okán - rendkívül gazdag az oktatók és iskolák tekintetében. A Miami Rueda részben különbözik Kubai testvérétől. Összetettebb, nagyobb kihívást jelentő figurasorok tarkítják, művelői nagy hangsúlyt fektetnek a lépéssorok precizitására és a térirányra. Egyesek ezért váltak fanatikusaivá, mások szerint pedig sterilebbé vált elődjénél.
A Rueda alap-kombinációi nagyon hasonlóak a Föld különböző országaiban, de minden rueda-iskola rendelkezik sajátos, mások által nem használt elnevezésű és felépítésű figurával.
A Rueda de Casino legismertebb művelői: Rene Gueits a Salsa Lovers Dance Studio-ból, Luz Pinto, Vivian Campana, Alberto Pulles, Henry Herrera, Liliana Barcía, Carlos Tellez.
Salsa Ladies'style
A Salsa Ladies' Style magába elegyíti az afro-rumba, a kubai-és Los Angeles-i salsa elemeit. A női táncos önkifejezés érzéki, szenvedélyes útja. Izolációk, testjátékok (testhullám-, csípő-, mellkas-, kéz-technikák), virtuóz lábmozgások jellmzik.
Ajánlom a salsa-alaptudással rendelkező, kihívásra vágyó hölgyeknek! A női stílus elsajátítása nem csupán a szóló-táncban, hanem a páros salsá-ban is izgalmasan kamatoztatható!
Salsa Men' style
Hasonló gyökerekből táplálkozik mint a ladies' style, láb-és forgástechnikák, a férfierő hiteles interpretálása impozáns mozdulatok által, a testtudat, az izoláció fejlesztése jellemzi.
Izoláció-és vezetéstechnika
Az órán a táncosok felfedezhetik, hogy milyen érzés egy mozdulathullámba olvadva, finom impulzusok útján vezetni/követni partnerüket, a férfi és a női szerepek hansúlyozásával, valamint növelhetik a testtudatukat a test-tengely, a mozdulatforrás erőközpontjának felfedezésével.
Vénusztánc (CSAK HÖLGYEKNEK)
A nők az ősi időktől fogva tanulták a csábítás művészetét. Az órán kibontakoznak a nőiség különböző arcai: a finom szűzi szenszualitás, az impulzív szenvedély, a tüzes vadság. A különböző érzéki tónusok megélésével a táncosok harmóniába hozzák mozdulataikat női valóságuk kiteljesedésével.
Nem csupán táncolunk, hanem egységbe ötvözzük a bennünk élő női archetípusokat…
Cha cha cha
A tánc Kubából származik, amelyben afrikai és kubai ritmusok olvadnak eggyé a latin hangzás jegyében. Jellegzetes számolása az egy-két-há chachaCHA! tette híressé. A cha-cha név Haitiban jelent meg először. Egy fémlemezkéből készült csengőnek volt ilyen hangja: cha-cha. A cha-cha alapja a mambo, amit Amerikában túl gyorsnak találtak és így a zenekarok egyre inkább lelassították, míg végül háromszor olyan lassú zenét kaptak, mint az eredeti mambo. Mivel a mamboban a jazz és a latin ritmusok keverednek, ezek a jellegzetességek a cha-cha-ban is megjelennek, ami igen érzéki, energikus tánc. A cha-cha-t egy kubai hegedűművész, Enrique Jorrin találta fel, 1954-ben, a mambo zenei felvételeinek egymás utáni, többszörös lelassításával és ujra felvételével. A táncot a kubai nők cipősarkainak a padlón történő kopogását utánzó hangutánzó szó, a cha-cha-cha után nevezték el. Az óra a cha-cha-cha vonalas interpretálásába vezeti be a táncosokat.
Bachata
A bachata nevű táncot a szolgasorban lévő dominikaiaknak köszönhetjük. Az ő köreikben vált ez a fajta mozgás népszerűvé. A fárasztó napi munka után, a kertben és a konyhában talált hétköznapi tárgyak segítségével hozták létre azt a ritmust és jellegzetes zenét melyre ezt a ringó jellegű, romantikus táncot táncolták a Dominikai Köztársaságban. Más források szerint a bachata, a tánc és a zene az olasz Ballata elnevezésű, évszázadokkal korábban hódító zenei stílusból nőtte ki magát. Hosszú évek alatt a bachata zenéje és maga a tánc a latin-amerikai eredetű, szintén romantikus boleró hatása alá került. A későbbiekben a merengue és a salsa hatása alatt a bachata kissé felgyorsult és zenéje diverzifikálódott a különféle gitárzenék stílusához igazodva. Az órán a tánc modern formájának alapjait ismertetjük meg a tanítványokkal.
Son
A kubai Son a ma ismert salsa stílusok zenei gyökerét képezi. A kubai életérzés legerősebb kifejezője. Kuba keleti részéről származik, ahol az addig Haitin és a Dominikai Köztársaságban élő, felszabadított afrikai származású rabszolgák telepedtek le. 1917 táján, amikor Kuba legismertebb nemzeti tánca még a Danzon volt, Havannában megjelent a Kubai Son-ként elnevezett új zenei műfaj. A sont hatalmas lelkesedéssel fogadták és hamarosan anélkül vált rendkívül közkedveltté, hogy bármit is elvett volna a Danzon népszerűségéből. A Danzon 1879-től volt Kuba nemzeti tánca. Az ismert táncklubokban és az előkelő osztály báltermeiben egyaránt hódított. A Son ugyanazokat a zenei alapokat tükrözte, mint a Danzon,de formailag mégis különbözött tőle. A Sonnak köszönhető, hogy a zenekarok tipikus afrikai hangszerekkel színesítették zenei hangzásukat, ami akkoriban igen elterjedtté vált Havannában. Az órán a Son ritmikájának, lépéseinek és figuralitásának lényegét mutatjuk be.
Axé samba
A stílus 1992-ben indult Brazília Bahia tartományából, amikor átvette a lambada helyét.
A tánc teljesen koreografált, nagyon energetikus, a samba és az aerobic keveréke.
Mivel a szórakoztatás a célja, ezért a zene szövegét is bemutatja játékos formában.
Soca
Származási helye Trinidad és Tobago, de a Kis-Antillák összes szigetén megtalálható, ahol a helyi zenei
tradíciókkal összeolvad.
tílusa főleg karnevál idején.
|
|